Про неухильне дотримання принципів гарантування
свободи педагогічної діяльності вчителя
Лист МОН № 1/9-630 від 05.12.14 року
Одним з пріоритетів освітньої політики є дебюрократизація
діяльності педагогічних працівників, упровадження органами управління освітою
сучасних принципів державно-громадської моделі управління. В умовах, коли
Міністерство освіти і науки суттєво скоротило переліки звітності, що подаються
з регіонів, обмежило кількість загальнонаціональних заходів, й продовжує лінію
на дебюрократизацію, продовжують надходити звернення від вчителів
загальноосвітніх навчальних закладів щодо неправомірних вимог з боку керівників
навчальних закладів, органів управління освітою, методичних кабінетів (центрів)
та інших організацій щодо ведення документації вчителем та примусу до виконання
невластивих вчителю функцій.
Обов'язки вчителя регламентуються багатьма актами - законами, статутом
закладу, правилами внутрішнього трудового розпорядку, посадовими обов'язками
тощо. Додаткові обов'язки покладають на педагога класне керівництво, предметна
та позакласна діяльність, участь у громадській роботі.
При цьому на перешкоді творчій діяльності педагогічного
працівника, його зосередженості на виконанні головного функціонального
обов'язку і покликання - надання якісних освітніх послуг стоїть переобтяження
його введенням усілякої, у багатьох випадках не передбаченої жодним
нормативно-правовим актом, письмової звітності, планування та іншої
документації. Відтак це поглинає значну кількість сил і часу вчителя,
перетворюючи його роботу на механічну рутинну проектно-звітну діяльність, що
надмірно контролюється й перевіряється керівниками різних рівнів та інстанцій.
Особливо обтяжливих форм така паперотворчість та позаплановий
неправомірний контроль набувають наприкінці семестру та навчального року.
На підставі викладеного вище, у розвиток положень наказу
Міністерства освіти і науки України від 27.05.2014 № 648 "Щодо припинення
практики створення та вимагання від дошкільних, загальноосвітніх,
професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів документації та
звітності, не передбаченої законодавством України", листа Міністерства
освіти і науки України від 11.11.2014 № 1/9-586 "Щодо здійснення
вчителем науково-дослідницької діяльності та пошукової роботи" наполягаємо
на неухильному дотриманні принципів педагогічної свободи вчителя.
1. Календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у
довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел
тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та
поурочних планів-конспектів е індивідуальною справою вчителя. Встановлення
універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів
таких документів е неприпустимим. Строки їхнього зберігання вчителем також
законодавчо не встановлені, а відтак вчитель самостійно приймає про це рішення.
2. Створення, наповнення та зберігання різноманітних порт-фоліо,
папок, альбомів тощо з напрацюваннями вчителя на паперових носіях, в тому числі
при підготовці його до чергової чи позачергової атестації, участі в конкурсах
тощо не належить до передбачених законодавством видів роботи й не може
вимагатися від вчителя керівниками навчального закладу, представниками
методичних служб чи органів управління освітою.
3. Законодавчі та підзаконні акти у сфері освіти надають вчителеві
право, а побудова навчальних програм з предметів передбачає можливість
перенесення вчителем уроків, збільшення кількості годин на вивчення окремих
тем. Відтак, контроль щодо так званого "відхилення" вчителя від
календарного планування чи від матеріалів підручника е неправомірним і
неприпустимим.
4. Вибір форм та методів викладання є винятково прерогативою
вчителя й не можуть регламентуватися ні адміністрацією навчального закладу, ні
органами управління освітою. Вимоги окремих керівників щодо зведення діяльності
педагога до застосування ним лише традиційної класно-урочної форми проведення
занять чи застосування тих чи інших методик е неправомірними й вчитель не
зобов'язаний їх виконувати.
Дотримання цих та інших приписів та принципів сприятиме
професійній самореалізації педагогів і, як наслідок, - підвищенню якості освіти.
Заступник
Міністра Павло Полянський
Немає коментарів:
Дописати коментар